18.000-es közönség kísérte figyelemmel az élő show-t az oslói Telenor Arénában, míg Európa-szerte 125 millió néző szeme tapadt a képernyőre, amint a bájos Lena és dala, a „Satellite” 246 ponttal megnyerte a versenyt. Őt követte második helyen a török manGa zenekar a „We Could Be the Same” című dallal, illetve harmadik helyen a román Paula Seling és Ovi, „Playing with Fire” című dalukkal. A show-t Erik Solbakken, Haddy Jatou N’jie és Nadia Hasnaoui vezette, míg a látványos európai esemény prominens vendégei között említhetjük Mette Marit hercegnőt és fiát.
Egész Európa Oslora figyel
Az NRK televíziós társaság, az Európai Műsorsugárzók Uniója (EBU), az AVAB CAC audio cég és a Sennheiser Nordic A/S számára – melyet Oslóban az RF specialista Jonas Næsby képviselt – a döntő volt a több hónapon át tartó, jelentős projekt csúcspontja. Az NRK számára a projekt létrehozása, műszaki és logisztikai háttere hatalmas ráfordítást jelentett: közel 1.000 fős személyzetet bíztak meg azzal, hogy foglalkozzon a művészekkel, állítsa fel a színpadot és szerelje be a technikát, hogy minden zavartalanul menjen. Végül körülbelül 200 kamion szállította a színpadelemeket, valamint a világítás- és hangtechnikát az Arénába. A két elődöntőn túljutott 25 döntős egy csaknem 1.000 m2-es színpadon adta elő produkcióját, mely a rugalmasan állítható színpadelemeknek köszönhetően minden egyes dalhoz más-más hátteret biztosított.
A show-ra egy teljesen új Sennheiser rendszert raktak össze: „Először az összes berendezést munkába fogtuk,” mondta az RF specialista Jonas Næsby. „Egy ilyen fontos esemény során – amikor egész Európa Oslora figyel – mindennek 100%-osan kell működnie, így előzetesen minden berendezést alapos tesztelésnek vetettük alá.” Az EM 3732-II vevőegység könnyebbséget hozott a show lebonyolítását illetően: „Azelőtt több, különböző frekvencia-tartománnyal rendelkező vevőegységre volt szükségünk,” magyarázza Jonas Næsby. „Most csak be kell programoznunk a frekvenciát a II-es típusjelű modellbe, mivel az új vevőegység közel 180 MHz-es kapcsolható sávszélességgel rendelkezik.”
A skandináv Sennheiser egy kipróbált kombót – a Neumann KK 105 S kapszulával szerelt SKM 5200 kézimikrofont – biztosított a művészeknek. Ez szuper-kardioid karakterisztikával rendelkezik, strapabíró, valamint hatékonyan szűri ki a kézzajt és az ún. pop-zajt. Azon művészek, akik mindkét kezüket szabadon kívánták használni az előadás során – pl. a grúz Sofia Nizharadze –, az SK 5212-II zsebadót és a HSP 4 headset mikrofont használták, mely hatékonyan küszöböli ki a környező zajt és a gerjedést. A 64 mikrofon rendszert és a 26 monitoring rendszert a Wireless Systems Manager szoftveren keresztül vezérelték. A művészek a 2000-es monitoring sorozatot az Adaptív Diversity vevőegységekkel használták, és a skandináv Sennheiser több mint 80 további IEM vevőegységet kínált kommunikációs és monitoring célokra – a kamerákat kezelők, a színpadi vezető technikusok és az egyes nemzeti delegációk számára.
Újfajta monitoring megoldás
A vezeték nélküli monitoring rendkívül népszerű volt a művészek körében. A fellépők közül sokan az Eurovíziós Dalversenyen találkoztak először ezzel a monitoring módszerrel. A Dalverseny próbáin az NRK egy külön IEM színpadot állított fel, ahol rengeteg időt lehetett tölteni a monitoring mix finomhangolásával, ami lelkes visszhangra lelt mind a művészek, mind a hangmérnökök körében. A monitor hangzás beállítását követően a mixet egyszerűen továbbították az IEM próba monitor keverőpultról a színpadi monitor keverőpulthoz. Így a résztvevők teljesen átadhatták magukat a zenének és a színpadi show-nak, abban a biztos tudatban, hogy a monitoring beállítása tökéletes a számukra.
Az ütőkártya a biztonsági tartalék
Az élő közvetítésnél az NRK és az AVAB CAC az összes műszaki berendezés esetében – a monitor pulttól kezdve az FOH pulton át a közvetítő kocsiig – biztonsági tartalékkal rendelkezett (egy második közvetítő kocsival, valamint videó- és zenekeveréshez fenntartott tartalék keverőpultokkal). A keverés sztereóban és 5.1-es formátumban történt.
Jonas Næsby szintén mindenhez rendelkezett biztonsági tartalékokkal, többek között három komplett antenna rendszerrel: „Egy plussz rendszert is futtattunk, csupán annak biztosítására, hogy mindig legyen két működő rendszerünk, ha az egyikkel probléma lépne fel.”
Egy részletes frekvencia-terv szolgált a lehetséges forráseszközök között fellépő interferencia kivédésére. Míg a tömb-LED-ek látványa gyönyörködteti a rajongókat, a hangmérnökök életét igencsak megnehezíti. Hogy miért? Mivel a LED-ek, a fényvezérlők (dimmerek) és a szinkronizált fényforrások a frekvencia spektrum csaknem teljes egészében bocsátanak ki jeleket, a középhullámtól egészen a gigahertz-ben mérhető frekvenciákig (és az idei Dalversenyen még egy LED-ekkel díszített ruha is szerepelt). És akkor még ott voltak a digitális TV társaságok, a TV-s tudósítók vezeték nélküli eszközei, a digitális multiplexerek, és a biztonsági személyzet walkie-talkie-jai.
„Osztozz velünk a pillanat élményében!”
A norvég műsorszolgáltató nagy képzelőerőről tett tanúbizonyságot, hogy eleget tegyen mottójának: “ Osztozz velünk a pillanat élményében!”. A Madcon zenéjére megvalósított spontán tömegtáncoltatással a TV-s társaság tényleg valami újjal áll elő. Az NRK táncoló embereket felvillantó képei a közönség örömteli pillanatait kapták el és a zenében egyesült Európát mutatták be.
Gaute Nistov, az NRK vezető hangmérnökének szavaival: „A Sennheiser rádió technológiája ismét kiváló eredménnyel vizsgázott – és talán ez volt a legnagyobb gonddal összeállított rendszer, melyet Eurovíziós Döntőn valaha is használtunk. Főként Jonas Næsby-nek szeretnék köszönetet mondani azért, hogy mindent olyan körültekintően tervezett meg.”
Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.
Konverzió mérésre szolgáló cookie (azon felhasználók mérése és elérése, akik Google által kiszolgált hirdetésre kattintva jutottak el az oldalra és ott kitöltötték a regisztrációs űrlapot). Élettartam 140 nap.
Releváns és hasznos hirdetés a felhasználó számára; remarketing funkció (azon felhasználók elérése, akik már jártak az oldalon), konverzió mérés (azon felhasználók mérése és elérése, akik Facebook által kiszolgált hirdetésre kattintva jutottak el az oldalra és ott kitöltötték a regisztrációs űrlapot). Élettartama 180 nap.
We use HotJar to track what users click on and engage with on this site