A tapasztalt és főként a versenyszerűen játszó gamerek elmondása szerint: a játék élvezeti értékét gyakran leginkább a rendszerek „késleltetés” néven ismert tulajdonsága csökkenti – vagyis az az időintervallum, ami egy játékban történt esemény és annak érzékszerveinkkel történő tényleges érzékelése között eltelik.
Többek között az internetkapcsolatokban is jelentkezik késleltetés (az az időtartam, ami az információ elküldése és egy másik helyen történő fogadása között eltelik). A kontrollerek is elszenvednek némi késleltetést (az az időtartam, ami a gomb lenyomása és az eredmény képernyőn történő megjelenése között eltelik). Még a csatlakoztatott képernyőknél is jelentkezik a hatás, főként, ha azok nem rendelkeznek alacsony késleltetésű, ún. „játék üzemmóddal” – a TV saját képfeldolgozó rendszerrel is rendelkezhet, amely szintén késlelteti a jelet.
Ez az audiorendszereknél sincs másként, a vezeték nélküli kapcsolatokra pedig közismerten jellemző a késleltetés. Klasszikus Bluetooth audiokapcsolatoknál a késleltetés akár a 200 milliszekundumot (a másodperc egyötöd része) is elérheti. Ez a láncban jelentkező többi késlekedéssel együtt – amíg a gombnyomással indított parancs eljut a játékig, a játék lejátssza a hangot és a hang eljut a Bluetooth vevőegységhez – azt jelenti, hogy igen észrevehető csúszást tapasztalhatunk a látottak (pl. villanás) és a hallottak (pl. robbanás) között.
Illusztráció: a látható és a hallható inger között eltelt idő játék közben.
Nem interaktív hanganyagok hallgatása esetén a késleltetésnek nincs jelentősége – a Bluetooth fejhallgatókkal így jelentős késleltetésük ellenére is nagyszerűen hallgathatod kedvenc podcastjeid. Folytonos (lineáris) videoanyagoknál, például filmeknél, késleltetést állíthatsz be a képhez, hogy az szinkronban legyen a hallott hanggal (szájszinkron). Az alapelv egyszerű – ha tudod, mivel számolhatsz, a láncban jelentkező késleltetést kompenzálni tudod, bármekkora is legyen. Játék közben viszont kiszámíthatatlan az egyes műveletek időzítése, így a jelek eltolása nem jelent megoldást a problémára. Ezért létfontosságú, hogy a játékélmény megőrzése érdekében csökkentsük a vezeték nélküli headseteknél fellépő késleltetést.
Az EPOS-nál rengeteg kutatást és fejlesztést végeztek a vezeték nélküli rendszerek késleltetésének csökkentése érdekében. Minden a legalkalmasabb chipsetek/alkotóelemek és audio kodekek kiválasztásával kezdődik. (A kodek egy számítógépes program, amely átvitelre kész formátummá alakítja a hangot, majd a túloldalon dekódolja azt).
Szükség lehet némi mérnöki kompromisszumra. A gyorsan kódoló, küldő és dekódoló, rendkívül hatékony kodekeknek például jelentős mértékű veszteséges tömörítésre lehet szükségük, amivel elfogadhatatlanul alacsony szintre csökken a hang minősége. Vagy létezhet például egy kiemelkedően hatékony kodek, amely sokkal jobb minőségben közvetíti a hangzást, de erősebb chipsetre van szüksége, ami egyrészt drágább, másrészt többet fogyaszt – amivel jelentősen csökkenhet a headset üzemideje. Nézzünk szembe a tényekkel: ha a problémát könnyű lenne megoldani, az összes headset alacsony késleltetéssel, hosszú üzemidővel és valósághű hangzásélménnyel rendelkezne, de nem ez a helyzet.
Az EPOS GSP 370 vezeték nélküli headsetje az alacsony késleltetésű vezeték nélküli játékhangzás kiváló példája – az általa keltett késleltetés alig észrevehető. Az EPOS olyan vezeték nélküli headsetet kívánt megalkotni, amely teljesítményében a lehető legközelebb áll vezetékes társaihoz, miközben akár 100 órányi folyamatos üzemidőt is kínál. Azt a kihívást tűzték ki maguk elé, hogy egy tökéletesen kiegyensúlyozott megoldást hoznak létre azon gamerek számára, akik „el akarják végre felejteni a vezetéket”.
A gyártó folyamatos fejlődés iránti elkötelezettségét azon döntése is alátámasztja, hogy vezeték nélküli headsetjeit és dongle-jeit újraprogramozható firmware-rel látta el. Így a kutatásból és fejlesztésből származó előnyöket meglévő és jövőbeni fogyasztói felé is továbbíthatja.
Kiváló hangzású termékeket létrehozni sohasem könnyű; játékok terén elérni ugyanezt – ahol a késleltetésre is figyelni kell – pedig még ennél is nehezebb feladat. Az EPOS-nál ismerik a gamerek igényeit, és megvan a kellő mérnöki szakértelmük ahhoz, hogy kompromisszumok nélkül teljesítsék ezeket az elvárásokat.
Mérnöki találékonyságuk kiváló példája a GTW 270 Hybrid vezeték nélküli gaming fülhallgató. Ez a modell Bluetooth üzemmódban kiválóan használható nem interaktív hanganyagokhoz, például podcastek hallgatásához vagy telefonhívásokhoz. Ráadásul az apró, tartozék USB-C dongle használatával Android okostelefonhoz vagy hordozható Nintendo Switch konzolhoz is csatlakozhatunk és útközben is alacsony késleltetés mellett élvezhetjük a játékot. Bár nem képes teljesen elérni a nagyméretű 370-es headset által nyújtott minimális késleltetést, az EPOS – egy speciális, energiahatékony ún. aptX™ Low Latency kodek segítségével – fülhallgató kivitelben is kategóriaelső alacsony szintű késleltetést kínál, mégpedig teljeskörű Bluetooth-kompatibilitás mellett.
Forrás:
https://www.eposaudio.com/en/hu/gaming/audio/what-you-see-is-what-you-hear
Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.
Konverzió mérésre szolgáló cookie (azon felhasználók mérése és elérése, akik Google által kiszolgált hirdetésre kattintva jutottak el az oldalra és ott kitöltötték a regisztrációs űrlapot). Élettartam 140 nap.
Releváns és hasznos hirdetés a felhasználó számára; remarketing funkció (azon felhasználók elérése, akik már jártak az oldalon), konverzió mérés (azon felhasználók mérése és elérése, akik Facebook által kiszolgált hirdetésre kattintva jutottak el az oldalra és ott kitöltötték a regisztrációs űrlapot). Élettartama 180 nap.
We use HotJar to track what users click on and engage with on this site