Az „Utópia” valósággá válik a Sennheiserrel

Egy új valóságshow döntögeti a rekordokat Hollandiában: az „Utopia” nagy népszerűségnek örvend mind a TV- mind az internetes közönség körében. A John de Mol által kitalált és a Talpa által gyártott „Utopia” 15 lakót hívott meg, hogy éljék addigi megszokott életüket egy egész évig, egy saját ideális kisközösséget felépítve Hilversum közelében, Blaricumban. A Dutchview multimédia cég azzal a nagy kihívással találta magát szembe, hogy egy 12 500 m²-es területet kellett lefednie videó- és audio berendezésekkel, hogy követni tudják az Utopia lakóit. Annak érdekében, hogy ezt az óriási területet RF vezeték nélküli megoldással tudják lefedni, a cég a Sennheiser Benelux-hoz fordult segítségért. 
A holland emberek az Utopia január 6-i kezdete óta figyelik érdeklődve, hogy a 15 lakó képes lesz-e megvalósítani álmai életét – vagy nagyratörő vállalkozásuk rémálommá válik. A bevezető adás 25%-os nézettségi arányt ért el a TV-közönség körében. A Talpa produkció az interneten is sikeres: összesen 188 milliószor nézték meg a feltöltött videókat, a hivatalos weboldalon több mint 4 millió egyedi látogató regisztrált, a weboldal mai napig rekordmennyiségű, 350 millió látogatást produkált, míg az Utopia alkalmazást egyedül a bevezetés hetében is 110 000-szer töltötték le.
Légifelvétel az Utopia hangárjairól, istállóiról és legelőiről (a fotót a Talpa Content BV bocsátotta rendelkezésünkre)
A színhely okozta kihívás

Ami most olyan könnyednek tűnik a képernyőn, azt rengeteg körültekintő tervezésnek és a Dutchview csapat odaadó munkájának kellett megelőznie. Peter Slot, a Dutchview projektmenedzserének szavaival: „Nagy gyakorlatunk van a valóságshow-kat illetően, de a fákkal övezett 1,25 hektárnyi szabad terület lefedése teljesen új kihívást jelentett számunkra! Végül több mint 100 db távirányítású HD kamerát telepítettünk a helyszínen. A megfelelő látószög elérése érdekében fejjel lefelé kellett felszerelnünk ezeket, de ez azt is jelentette, hogy új burkolatot kellett biztosítanunk a számukra, mivel így az eső bejuthatott volna a kamerák belsejébe. A kamerák távszabályzóit is átalakítottuk, hogy képeket is tudjunk készíteni.”

A hangrögzítés ugyanilyen nagy kihívást jelentett: „Nem csupán a terület mérete nehezítette meg az RF lefedést, hanem azzal is számolnunk kellett, hogy a páratartalom és a változó időjárási körülmények is hatással vannak általában a rádiófrekvenciára. Ezért fordultunk partnerünkhöz, a Sennheiser Beneluxhoz tanácsért.”

Vezeték nélküli hang
Tipikus kültéri állomás, 1 db beburkolt antennával, 2 db MKH 416 mikrofonnal (szőrborítású szélfogókkal és az eső ellen extra védelemmel), valamint 1 db saját speciális házzal rendelkező kamerával (fotó: Luc Hilderson)

 

Vincent Tilgenkampra, a Sennheiser Benelux RF specialistájára esett a választás. Ő csapatával együtt a helyszínre látogatott, hogy részletes felmérést végezzen és ellenőrizze a vezeték nélküli hang optimális vételét biztosító antenna pozíciókat. „Ezelőtt még egyetlen egy valóságshow esetében sem fedtek le ilyen nagy területet rádiómikrofonokkal, és a kívánt eredmény elérése érdekében elő kellett rukkolnunk néhány különleges megoldással.”

Az Utopia 1,25 hektáros területén a lakhatást biztosító két tágas hangár, a teheneknek és tyúkoknak helyet adó istálló, legelő és némi mezőgazdasági földterület található – plusz a köztes területeket kitöltő fák. A 15 lakó beszélgetéseinek rögzítéséhez zsebadókkal és csíptetős mikrofonokkal kellene őket bemikrofonozni.

A helyszíni bejárást követően Vincent Tilgenkamp és csapata már ki tudott dolgozni néhány lehetőséget: „A Dutchview tervezett egy üvegszálas elosztó hálózatot a kamerák számára és mi egy rövid ideig gondolkodtunk azon, hogy az RF jeleket is üvegszálas optikai kábeleken keresztül továbbítjuk, de azután elvetettük ezt az ötletet. Az antennától a mikrofon vevőegységig mért távolság maximum 335 méter volt, és mi úgy számoltunk, hogy egy koaxiális elosztási rendszer jobb teljesítményt eredményezne.”

Azt a lehetőséget is fontolóra vették, hogy megháromszorozzák a vevőegység rackek számát a helyszín három fő területének – a lakóhelyül szolgáló hangároknak, a legelővel körülvett istállóknak és a mezőgazdasági földeknek – megfelelően. „Az RF megoldással szemben az audio jelek elosztása egyszerűen megvalósítható – ez csak normál audio termékeket igényel. De amikor a lakók az egyik fő területről a másikra mentek volna át vagy valamely két terület közötti határvonalon mozogtak volna, nehézségekkel találtuk volna szembe magunkat a keverést és az audio források közötti váltást illetően, mivel a résztvevők jeleit rögzítő különböző antenna-vevőegység kombinációkat kellett volna figyelembe vennünk” – magyarázta Tilgenkamp.

 

A Sennheiser Benelux által épített helyi elosztó összegzők egyike. Minden egyes egység négy antenna-bemenettel rendelkezik, melyek jeleit egyetlen kimenethez összegzi. Ezek közül kettő egy diversity összeállítást alkot.
Személyre szabott vezeték nélküli megoldás
Végül a csapat egyetlen vevőegységekből álló rack – és az Utopia számára épített nyolc antenna elosztó összegző – mellett döntött. A mester elosztó összegző-párt a mikrofon vevőegységekkel telepítették és az antenna jeleket az Utopia központi területein található hat helyi elosztó összegzőből (három diversity szett) táplálták.

A résztvevők vezeték nélküli jeleinek vételéhez a helyszínen összesen 20 db aktív antennát telepítettek, diversity összeállításban. Ezeket a jeleket földbe temetett koaxiális kábeleken keresztül táplálták a helyi elosztó összegzőkbe. Az egyedi építésű elosztórendszer az összes elosztóvonal koaxiális veszteségét teljes mértékben kompenzálta.

Az antennák pozíciójának meghatározásánál az összes eshetőséggel számolni kellett. Vincent Tilgenkamp szavaival: „Például elhatároztuk, hogy egy plusz diversity antenna szettet állítunk fel az istállókban. Miközben optimális esetben a legelőt lefedő antennák könnyedén lefedhették volna a fából készült istállókat is, számításba kellett vennünk, hogy a fa elnyelési tulajdonságai jelentősen megváltozhatnak, amint nedvesek vagy hóval fedettek lesznek.” A lakók lakhelyéül szolgáló hangárokat szintén plusz antennákkal szerelték fel, a hullámos fémlemezből készült falak és mennyezet árnyékoló hatásának kompenzálása érdekében.

A környező hang vételéhez az Utopia teljes területén 34 db MKH 416 puskamikrofont szereltek fel a kamerákkal együtt.

Egy helyi elosztó összegző pár (felül) alatta a központi összegző párral és az EM 3732-II mikrofon vevőegységekkel (fotó: Luc Hilderson)
Leszűkített munkafolyamat

„A korábbi valóságshow-khoz képest sokkal jobban leszűkítettük a munkafolyamatot” – mondta Peter Slot. „Például automatizáltuk a hangot, ami egy nagy előrelépést jelentett. Az Utopia történetszerkesztője csak kiválasztja azokat az embereket, akiket látni szeretne a négy fő rögzítésre kerülő program bemeneten és automatikusan megkapja a hozzájuk tartozó hangot is, plusz egy automatikus audio mixben az atmoszféra mikrofonok által rögzített csoportos jelet is. Ezt az automatizált mixet használják közvetlenül az internetes élő közvetítésekhez, de a klipszerkesztéshez és a végleges televíziós anyagokhoz is rögzítik. A végső broadcast mix létrehozásához az összes audio jel rögzítésre kerül és külön-külön rendelkezésre áll. Összesen 16 hangcsatornánk van, melyeken a terepen használt vezetékes mikrofonok, a vezeték nélküli audio jelek és a csoportos mixek osztoznak.“

Az Utopia történetszerkesztője két rendezővel dolgozik, akik a helyszínen rögzítik a sztorikat és akik munkáját egy-egy távoli operatőr segíti. A rendezők által rögzített sztorikat a vonatkozó metaadatokkal együtt egy Infostrada rendszerbe táplálják, és az Utopia műsorgyártó csatapa az előszerkesztett anyagok ezen gazdag tárházából alkotja meg a naponta közvetített adások végső változatát.

Peter Slot szavaival: „Az eredmény lenyűgöző. A projekt során megoldandó kihívások közül a 24 vezeték nélküli mikrofon lefedése a nagyobbak közé tartozott, de végül a Sennheiser által ajánlott és kifejlesztett rendszer máig hibátlanul, mindenféle jelkimaradás nélkül működik.”

Willem Roskam, a Talpa cég Utopiáért felelős műszaki vezetője hozzátette: „Nagyon elégedettek vagyunk a Dutchview és a Sennheiser hangmegoldásával. A hanggal kapcsolatos munkafolyamat a lehető legegyszerűbb, és költséget takarítunk meg azáltal, hogy egyáltalán nem kell hangmérnököt foglalkoztatnunk a hangrögzítés közben. A vezeték nélküli mikrofonokat a műsorgyártó csapat is egyszerűen kezeli és a hangminőség kimagasló.”

Nemzetközi sikerre készülve
A hatalmas hazai – hollandiai – siker nyomán az Utopia egyéb TV állomások figyelmét is felkeltette. A Talpa már eladta a show-t a Fox-nak (USA), a Sat1-nek (Németország), a PrimaTV-nek (Románia) és a TV8-nak (Törökország) – ahol a különféle területről való emberek szintén hamarosan kipróbálhatják saját ideális kisközösségük felépítését.
Az Utopia műsorgyártó központja (fotó: Luc Hilderson)
A Dutchview által az Utopia forgatása során használt audio berendezések
·         24 db SK 5212-II zsebadó (melyek közül kilenc tartalék vagy a vendégek számára fenntartott egység)
·         24 db MKE 2 csíptetős mikrofon
·         12 db EM 3732-II két-csatornás vevőegység
·         4 db AD 3700 aktív antenna
·         12 db A 3700 aktív antenna
·         4 db A 5000-CP körkörösen polarizált antenna, AB 3700 antennaerősítőkkel
·         6 db ADC-41 egyedi építésű helyi elosztó összegző, melyek mindegyike négy antennajelet összegez és oszt el
·         2 db egyedi építésű ADC-44 központi elosztó összegző, melyek mindegyike képes akár 4 db ADC-41 egység jeleit is összegezni majd négy egyforma kimenethez elosztani
·         34 db MKH 416 puskamikrofon

 

További bejegyzések
hello world!
© 2024 Audio Specialista
cross

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak és az érdeklődési körüknek megfelelő hirdetéseket jelenítsünk meg. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban, illetve az Adatvédelmi beállítások menüpontban.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


Konverzió mérésre szolgáló cookie (azon felhasználók mérése és elérése, akik Google által kiszolgált hirdetésre kattintva jutottak el az oldalra és ott kitöltötték a regisztrációs űrlapot). Élettartam 140 nap.


Releváns és hasznos hirdetés a felhasználó számára; remarketing funkció (azon felhasználók elérése, akik már jártak az oldalon), konverzió mérés (azon felhasználók mérése és elérése, akik Facebook által kiszolgált hirdetésre kattintva jutottak el az oldalra és ott kitöltötték a regisztrációs űrlapot). Élettartama 180 nap.


We use HotJar to track what users click on and engage with on this site

  • _hjClosedSurveyInvites
  • _hjDonePolls
  • _hjMinimizedPolls
  • _hjDoneTestersWidgets
  • _hjMinimizedTestersWidgets
  • _hjIncludedInSample
  • 1P_JAR

Összes tiltása
Összes engedélyezése